W dniu dzisiejszym w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim podpisano umowy dotyczące modernizacji toru wodnego Szczecin – Świnoujście do głębokości 12,5 m i budowy nowych tras tramwajowych w Szczecinie (ZDJĘCIA)
21 grudnia 2017
Agenci CBA wkroczyli do mieszkania szefa PO w naszym regionie
23 grudnia 2017

SZCZECIN: ROZPOCZNIE SIĘ NAJWIĘKSZA W EUROPIE INWESTYCJA W INFRASTRUKTURZE MORSKIEJ

Największa w Europie inwestycja w infrastrukturze morskiej zacznie się w Szczecinie. Dziś w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim podpisano dwie ważne umowy. Pierwsza dotyczy pogłębienia 62 kilometrowego toru wodnego między Świnoujściem a Szczecinem, druga zaś – dofinansowania budowy nowych miejskich torowisk. Przetarg na wykonawcę, który pogłębi tor, ma być ogłoszony jeszcze w tym roku.

Rozmowy w sprawie inwestycji trwały bardzo długo. Wiadomo było, że jeżeli port w Szczecinie ma konkurować z innymi o podobnym standardzie, to konieczne jest pogłębienie toru wodnego do Świnoujścia. O inwestycji wiele mówił poprzedni rząd PO-PSL, jednak na zapowiedziach się skończyło – mówił poseł Krzysztof Zaremba.

– Przypomnijmy, że gro środków było przekazywane na Trójmiasto, więc teraz mamy ten balans. Prawo i Sprawiedliwość, mówiąc krótko, realizuje przesłanie śp. prezydenta Lecha Kaczyńskiego, że Pomorze Zachodnie, to jest polska racja stanu, ale to byłby pusty slogan, gdyby za tym nie szły pieniądze inwestycyjne. Idą, realizujemy to – powiedział Krzysztof Zaremba, poseł Prawa i Sprawiedliwości.

Pogłębienie toru wodnego to inwestycja bardzo kosztowna, dlatego pozyskanie unijnego dofinansowania było w tej kwestii niezbędne. W ocenie wiceministra rozwoju Witolda Słowika, dzisiejsza decyzja jest niezmiernie istotna, chociażby z punktu widzenia rozwoju gospodarczego naszego kraju.

– Wyznacza nowe perspektywy rozwoju portu w Szczecinie poprzez umożliwienie wpływania do tego portu dużych statków, zdecydowanie większych jak w chwili obecnej. Również ma wpływ w zakresie rozwoju żeglugi śródlądowej w aspekcie możliwości transportowania większej ilości ładunków Odry, co – mam nadzieję – nastąpi w najbliższych latach – mówił wiceminister rozwoju Witold Słowik.

Z kolei wiceprezes ds. infrastruktury Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście, Kazimierz Drzazga uważa, że to ogromna szansa nie tylko dla portu w Szczecinie.

– To też szansa dla portu w Policach, w Stępnicy, gdzie mając doskonałe podejście – 12,5 metra – gdzie mając nadbrzeża, można zrobić wszystko i naprawdę to jest duża szansa dla tych miejscowości i dla naszej gospodarki – podkreślił Kazimierz Drzazga.

Słów wdzięczności nie krył wicewojewoda zachodniopomorski Marek Subocz.

– To bardzo ważne dla rozwoju województwa zachodniopomorskiego, Szczecina. Po raz kolejny rząd Prawa i Sprawiedliwości pokazuje, że obietnice, które składał, realizuje i dzisiaj podpisanie tych umów jest właśnie tego efektem – powiedział Marek Subocz.

Przetarg na wykonawcę, który pogłębi tor wodny ma zostać ogłoszony najpóźniej do 29 grudnia. Samo projektowanie zajmie około roku – wyjaśnił poseł Leszek Dobrzyński.

– Przed nami przetargi, przed nami w końcu praca, która też potrwa 2,5 roku. Wielkie przedsięwzięcie w sensie wykonanej pracy i pracy do wykonania, ale też i wielkie przedsięwzięcie, które przyniesie wielkie efekty. Udrażnianie wielkiego szlaku transportowego północ-południe, czyli Szczecin, wybrzeże polskie Bałtyku, udrożnienie szlaków na południe – mówił poseł PiS Leszek Dobrzyński.

Dzisiejsza umowa to największa historycznie inwestycja realizowana z pieniędzy europejskich dla sektora gospodarki morskiej. Pogłębianie toru wodnego ma potrwać do drugiej połowy 2022 roku.

 

Źródło: www.radiomaryja.pl